Henkilöstökyselyn tulokset
- Uutinen
- |
- 14.05.2020
Työtyytyväisyys ennätyslukemissa
Se ei ole pikajuoksijan hommaa, kun yrityskulttuuria lähdetään muuttamaan. Enemmänkin on kyse maratonista. Strategiaa tai yksittäistä toimenpidettä voi muuttaa lennosta, mutta kokonaisen kulttuurin muuttamiseen tarvitaan aikaa. Arffmanilla on jo vuosia käännetty ison laivan kurssia kohti yhteisöllisyyttä, selkeitä tavoitteita ja yhteistä kieltä. Viimein tulokset ovat näkyvissä.
Tuoreesta Arffmanin henkilöstön tyytyväisyyttä mittaavasta kyselystä käy ilmi, että henkilöstö on nyt tyytyväisempää kuin koskaan ennen. Kaikilla kyselyn osa-alueista yli 80 prosenttia henkilöstöstä on antanut korkeat arvosanat. Organisaatioon ja ilmapiiriin liittyviin tekijöihin peräti 93 prosenttia vastaajista on erittäin tyytyväisiä. Kolme neljästä arffmanilaisesta suosittelisi Arffmania työpaikkana muillekin, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin.
Arffmanin toimitusjohtaja Jouni Lukkarinen antaa pitkäjänteisestä ja kärsivällisestä työstä vuolaat kiitokset esimiestiimille.
– En tiedä, onko meillä koskaan ennen ollut näin vahvaa esimiestiimiä, ja se näkyy tuloksissa. Yhteisöllisyyttä täytyy johtaa. Jos läsnäolon tunteeseen ei systemaattisesti panosteta, yhteisöllisyyttä ei synny. Taustalla näkyy sekin, että olemme alkaneet puhua yhtenäisen Arffmanin kieltä.
Jouni Lukkarinen korostaa tunteen ja tunnelman merkitystä. Kun työ tehdään aivopääomalla ja ala on ihmisvetoinen, on ratkaisevan tärkeää, kuinka paljon kukin jaksaa antaa itsestään. Erityishaastetta Arffmanilla on siinä, että henkilöstöä on ympäri Suomea, muutamia Suomen ulkopuolellakin. Silti halutaan olla vahvasti läsnä, yhdessä.
Toiminta ohjautuu arvoista, jotka otetaan tosissaan. Strategia ei ole vain sanojen helinää papereilla vaan se elää arjessa ihmisten tekoina.
– Kun tietää, mitä odotetaan, myös tuloksia tulee. Tiimeissä ihmiset ovat oikeilla paikoillaan ja he tietävät roolinsa ja vastuualueensa. On vaikea olla tyytyväinen ja onnellinen omassa työssään, jos ei tiedä, mitä odotetaan.
Korona yhdisti
Erityisen kiinnostavan historiallisen hyvästä tuloksesta tekee se, että kysely on tehty poikkeusoloissa korona-aikaan, jolloin koko henkilöstö tekee etätyötä.
– Kun korona iski Suomeen oli kaksi vaihtoehtoa: lamaantua ja luovuttaa tai tarttua härkää sarvista ja alkaa itse muotoilla tulevaisuutta aktiivisesti. Me valitsimme jälkimmäisen. Toimimme niin, että emme joutuisi lomauttamaan ketään, ja siirsimme palvelut verkkoon. Me olimme tässä kriisissä toiminnan tasolla ihan oikeasti ketterä yritys, Jouni Lukkarinen kertoo.
Toimitusjohtaja uskoo, että hyvät tulokset olisivat olleet näkyvissä ilman koronaakin, mutta korona yhdisti ihmisiä entisestään. Luokkaopetukseen ja -valmennukseen tottuneille kokonaan verkkoon siirtyminen oli valtava ponnistus, mutta ennakkoluulottomuudella ja rohkeudella siitäkin selvittiin ja seitsemisenkymmentä ryhmää loikkasi digiin varsin vikkelästi.
– Meillä oli tietenkin se etu, että verkossa toimiminen on jo meillä dna:ssa. Verkkokoton ja muiden verkkovalmennusten ja -koulutusten myötä meillä on toimiva malli ja kokemusta verkko-opetuksesta jo yli viisi vuotta.
Moderni yrityskulttuuri korostaa yhteisöllisyyttä, läsnäoloa, yksilön kohtaamista, luottamusta ja antaa tilaa omalle ajattelulle. Ihmisyydelle on tilaa.
– Kenenkään ei tarvitse olla täydellinen. Jos yrityksen kulttuuri on niin myrkyllinen, että pelätään epäonnistua, kohta aletaan pelätä jo onnistumistakin. Iloisen mokailun periaate on parempi, Jouni Lukkarinen sanoo.
Arffman tekee henkilöstökokemuskyselyn kolme kertaa vuodessa. Toukokuussa julkaistuun kyselyyn vastasi 69,2 prosenttia henkilöstöstä eli 90 ihmistä 135:stä. Kyselyssä kartoitetaan johtamiseen, ilmapiiriin, hyvinvointiin ja työkykyyn liittyviä kokemuksia asteikolla 1ー5. Kategoriat ovat Inspiroiva johtaminen ja kulttuuri, Organisaatioon ja ilmapiiriin liittyvät tekijät, Hyvä esimiestyö ja yksilöiden kehittäminen, Työhön liittyvät tekijät sekä Yksilöiden hyvinvointi ja työkyky. Testin on kehittänyt Työeläkeyhtiö Varma, ja testi on laajalti käytössä kautta Suomen.
Teksti: Mari Kokkonen
Kuva: Arffman-viestintä