Opettajaksi voi harjoitella verkossakin
- Blogi
- |
- 09.07.2021
Nyt sen voi jo tunnustaa. Miina Kakko toivoi salaa, että opettajaopintojen aikana tulisi mahdollisuus suorittaa opetusharjoittelu verkossa. Sitten tuli korona. Sen jälkeen Jyväskylässä suomen kielen opettajiksi opiskelevien luona kävi Arffmanin entinen verkko-opettaja, nykyisin Turun yliopistossa verkko-opetusta ja -oppimista tutkiva Anita Hartikainen. Hän muistutti, että peruskoulun ja lukion lisäksi on sekin vaihtoehto, että opettaa aikuisia verkossa.
Nyt Miina Kakko on juuri lopettanut opetusharjoittelunsa Arffmanin Verkkokotossa. Toive siis toteutui, ja Miina Kakko on näkemyksellisen verkko-opetuskokemuksen verran etulyöntiasemassa tulevaisuuden työmarkkinoilla.
— Onhan se aika vaativaa, kun on hallittava sekä tietokoneen näyttö että oma opetuspuhe samaan aikaan. Lisäksi on huomioitava opiskelijat. Puhetta pitää verkossa myös havainnollistaa kirjoittamalla se tekstiksi näytölle, Miina Kakko kertoo.
Turun yliopistossa suomen kieltä pääaineenaan opiskeleva Ida Laakso on opintojensa syventävässä vaiheessa ja suorittaa harjoitteluaan niin ikään Verkkokotossa. Ensin jännitti kauheasti. Zoomin täydeltä vieraita ihmisiä odottamassa opetusta. Oma pää pyörällä pedagogisista ihanteista, ja vielä nämä näytöt ja hiiret ja linkit ja ikkunat ja tietenkin huolellisesti valmisteltu oppitunti.
— Onnellisin ja kiitollisin olen siitä, että olen oppinut luottamaan itseeni. Olen myös ymmärtänyt, kuinka kilpailutettu kotokoulutus on alana ja miten kilpailutus vaikuttaa, Ida Laakso pohtii.
Verkossa vähemmän on enemmän
Opettajaopiskelijan huolellisten ja aikaa vieneiden tuntisuunnitelmien keskelle kiilaa ohjaava verkkokouluttaja Samu Heikinmatti ja sanoo, että verkossa vähemmän on enemmän.
— Kohtaaminen on tärkeämpää kuin valtava tehtäväarsenaali. Itse suosin käänteistä opetusta, sillä se jättää enemmän aikaa keskustelulle webinaarin aikana.
Kohtaaminen onnistuu, kun opettaja on aidosti läsnä ja kuuntelee aktiivisesti, antaa tilaa oppia ja huomaa hyvän. Eikä tämän sössimiseen verkkoa tarvita, senhän voi tehdä luokassakin.
— Eniten olen yllättynyt siitä, miten hyvin vuorovaikutus verkossa toimii ja että jo muutamassakin päivässä tulee opiskelijoiden kanssa tutuiksi, Miina Kakko pohtii ja mainitsee vielä, että kyllä vähän ikävä taitaa tulla niin opetusharjoittelua kuin opiskelijoitakin.
Osaksi yhteisöä ja luovaksi ongelmanratkaisijaksi
Miina Kakon oman opettajan, lehtori Eija Aallon mielestä hyvä opetusharjoittelupaikka on sellainen, jossa opiskelija pääsee osaksi yhteisöä ja jossa pääsee tekemään työtä monipuolisesti yhdessä ohjaajan kanssa.
— Opetusharjoittelun ei soisi olevan vain perinteen siirtämistä vaan oman pedagogisen ajattelun luomista, ongelmanratkaisua ja ajankohtaisten pedagogisten kysymysten pohtimista. Pelkkä perustuntien mallin omaksuminen ja oppituntien seuraaminen vierestä ei riitä vaan opettajaharjoittelijoiden olisi hyvä päästä mukaan opetuksen kehittämiseen, Eija Aalto sanoo.
Aalto on ollut Arffmaniin opetusharjoittelupaikkana tyytyväinen. Opettajankoulutuslaitoksen näkökulmasta on tärkeää, että opetusharjoittelupaikka on ja pysyy vaikka koronatilanne taas muuttuisikin.
— Te olette opettaneet verkossa pitkään ja hioneet toimivan konseptin. Opiskelijoilta olen kuullut, että vuorovaikutus heidän kanssaan on kohdallaan.
Erityisesti Eija Aallon mieleen on se, että opetusharjoittelijoiden opetus ei ole sirpaloitunut yksittäisiksi näytetunneiksi vaan he ovat päässeet harjoittelemaan jatkumoa. On ihan eri asia opettaa kolmena päivänä peräkkäin kuin tunti silloin, toinen tällöin.
Verkko ei ole simuloitu versio luokasta
Pelkkä luokkaopetuksen ja sen käytänteiden siirtäminen verkkoon ei toimi. Verkko-opetuksen keinot voi kyllä siirtää luokkaan, mutta luokkaa ei voi siirtää verkkoon. Verkon pitää tuoda lisäarvoa, ei olla redusoitu ja simuloitu versio luokkaopetuksesta
— Oppimisympäristön ei pitäisi kaventaa oppimista vaan päinvastoin laventaa sitä. Haaste on, miten me saamme kielenoppijat tarttumaan kielellisiin tarjoumiin ja toimimaan kielen kanssa itse.
Koronan edessä koko opetuksen kenttä on joutunut sopeutumaan ja oppimaan uutta.
— Millaisia oppimisalustoja käytämme, että opetus osallistaisi opiskelijoita ja antaisi heille vahvan toimijaroolin? Omassa opetuksessani yliopisto-opiskelijoiden kanssa olen ollut yllättynyt siitä, että verkko-opetuksessa on mahdollista tuottaa jopa intensiivisempää vuorovaikutusta kuin luokkaopetuksessa. Olen käynyt verkossa eri aiheiden äärellä valtavan rikkaita keskusteluja, Eija Aalto pohtii.
Ida Laakso
Miina Kakko