TyöSIB tsemppaa hakijaa
- Blogi
- |
- 23.09.2020
– Työnhaku on muuttunut todella paljon. Se on siirtynyt aiempaa enemmän rekryfirmoille, ja sosiaalisen median rooli on kasvanut. Kanavat ovat ylipäätään monipuolistuneet.
Marja Karvoselta lähtivät työt alta. Pitkän linjan myyntialan ammattilaisen edessä olikin yllättäen työnhaku. Rutiinia – saati modernin työnhaun keinoja – Karvosella ei ollut, sillä edellisiin töihin hän oli joko ajautunut tai hänet oli houkuteltu.
Sosiaalinen media kuntoon
Avuksi tulivat Arffmanin työnhakuvalmennus TyöSIB ja valmentaja Sanna Mathlin.
– Parasta on ollut, että olemme hioneet Sannan kanssa CV:n ja työnhakupaperit uusiksi. Aikaisemminhan saatettiin lähettää sama CV kaikille firmoille, mutta se ei enää käy. Nyt CV on räätälöitävä kuhunkin tarpeeseen erikseen. Se ei ole enää vain luettelo vaan erillisiin osiin jaettu kuvaus hakijasta ja hänen osaamisestaan.
Työhakemuskaan ei ole enää samanlainen kuin ennen. Siinä kun joskus muinoin työnhakuilmoitukseen lähetettiin vastaukseksi hakemusteksti, nykyisin sen vaihtoehtoina ovat omilla tiedoilla täytettävä verkkolomake, videohakemus tai vaikkapa itsensä brändääminen, että tulisi löydetyksi.
– LinkedIn pitää ehdottomasti olla kunnossa, jos hakee toimihenkilötöitä. Sannan avulla olen ymmärtänyt, että siellä on toistettava oikeita sanoja, että tulisi työnantajien ja headhuntereiden hauissa näkyviin. Itse olen lisännyt sanaa sales todella moneen kertaan ja moneen paikkaan. Se kun on minun työnhaussani oleellisin sana.
Lisäksi Karvonen on varmistanut, että hänen tietonsa LinkedInissä ovat ajantasalla ja että perus-CV:stä löytyy myös tulostettava versio potentiaalista työnantajaa varten. Eikä tässä vielä kaikki: nyt pitäisi jo pikkuhiljaa alkaa myös henkilöbrändäyshommiin.
– Minun täytyisi alkaa julkaista sisältöä LinkedInisssä. Pitäisi hioa strategiaa postauksiin, joilla rakennan omaa henkilöbrändiäni, jotta tulisin paremmin huomatuksi. Mutta täytyy sanoa, että vaikka olen tottunut esiintyjä ja hyvä puhuja, tässä minullakin on vielä kynnystä.
Märkää rättiä ja tsemppiä
Ikävä töihin on kova, ja siksi Karvonen puskee uuden työpaikan löytymisen eteen töitä hartiavoimin. Jos Karvonen kokee osaavansa homman, hän hakee sitä. Tittelillä ei ole niin väliä.
Helppoa työn löytyminen ei ole. Nyt 52-vuotias Karvonen on ehtinyt elämänsä aikana myydä niin lääkkeitä kuin muotiakin. Hän on ollut myymälänhoitajana, myyntijohtajana ja ollut mukana pyörittämässä kuutta ravintolaa. Hän harrastaa ruokaa ja viinejä. Ja kun hän hakee Alkoon osa-aikaiseksi myyjäksi, hän ei ylipätevänä pääse edes haastatteluun.
– Se on kuin märkä rätti päin naamaa. Kun tietää, että osaisi ja olisi työnantajalle hyödyllinen työntekijä, mutta asiat eivät vain etene.
Mahtaa turhauttaa. Näihin hetkiin Karvosella on lääke.
– Kannustan osallistumaan TyöSIBin webinaareihin ja Meet-tapaamisiin. Sieltä saa positiivista taustatukea ja tsemppiä. Vaikka asiat olisivat jo tuttuja, joka kerta tulee jotain uutta. Ja tärkeintä on, että tapaamisten jälkeen herää taas into työnhakuun.
Marja Karvonen hakee työtä myyntialalta. Sosiaalisen median lisäksi videohakemukset ja video-CV ovat tulleet tutuiksi.