Kotoutumiskoulutuksen myytti 1: Laadulla ei ole merkitystä kilpailutuksissa
- Blogi
- |
- 17.06.2020
Tietenkin laadulla on merkitystä. Kotoutumiskoulutusten kilpailutuksissa laatu pisteytetään: kouluttajien pätevyys, koulutuksen tukihenkilöstö, toteutussuunnitelma sekä työnantaja- ja oppilaitosyhteistyö ovat laatutekijöistä tärkeimmät.
– Myös hinnasta saa pisteitä, mutta suurimmassa osassa kilpailutuksia hinta ei ole määräävä tekijä vaan laadulliset seikat painavat enemmän, kertoo Arffmanin myyntijohtaja Jussi Räikkönen.
Hinta
Myyntijohtajan mukaan Arffmanin kustannustehokkuuden takana ovat ennen kaikkea tilat. Arffman ei sido pääomaa seiniin vaan vuokraa tilat. Vuokrattavat tilat täyttävät palvelua tilaavan tahon tarkat laatuvaatimukset ja ovat koulutustoimintaan soveltuvat. Kokonaan etäopetuksena toteutettava Verkkokoto ei edes tarvitse kiinteitä tiloja, sillä sekä työ että opiskelu hoituvat kotoa käsin Arffmanin tuottaman välineistön avulla. Tehokkuutta lisätään myös resursoimalla henkilöstötarvetta ketterästi: koko ajan on oikea määrä ihmisiä tekemässä tuottavaa työtä juuri oikeassa paikassa.
Pätevyys
Kouluttajien pätevyysvaatimukset määrittelee ELY, ja ne ovat samat kaikille palveluntuottajille. Kaikkien on täytettävä samat kriteerit. Pisteitä saa työkokemuksesta, korkeakoulutuksesta, S2-opinnoista, pedagogisista opinnoista sekä lisäkoulutuksista.
– Me voimme palkata vain pätevyydet täyttäviä opettajia. Jopa sijaisille on asetettu joissakin sopimuksissa pätevyysvaatimukset. ELY-keskukset valvovat toimintaa systemaattisesti ja säännöllisesti, kertoo Arffmanin kotoutumiskoulutuksista vastaava palvelujohtaja Tiia Posa.
– Laatu lähtee halusta tehdä hyvää työtä. Jokaisen työntekijän panos vaikuttaa. Meillä jokainen on merkityksellinen ja arvostettu työyhteisön jäsen eikä kukaan jää yksin. Arffman myös tukee kouluttajien jatkokouluttautumista. Henkilöstöpäivät, tiimipäivät ja kotopäivät ovat olleet tärkeässä roolissa, kun ollaan haettu yhtenäistä linjaa ja yhtenäistä toimintatapaa, Tiia Posa listaa.
Osallistavan johtajuuden mallilla tavoitellaan työntekijöiden kokemusta siitä, että omaan työhönsä voi vaikuttaa. Arffman antaa raamit, joiden sisällä toimia, ja opettaja on oman työnsä asiantuntija ja toteuttaa osaamistaan parhaalla mahdollisella tavalla.
– Vapaus tuo mukanaan vastuuta, ja meidän henkilöstömme on tottunut vastuun kantamiseen. Moni on oivaltanut Arffmanin esimiestoiminnan joustavuuden ja viehättynyt siitä. Henkilöstölle on myös avattu yrityksen toimintaa enenevässä määrin. On tärkeää, että henkilöstö tietää, mitä tehdään, milloin ja miksi. Näin vastuunkanto hyvästä laadusta leikkaa läpi koko talon, Tiia Posa summaa.
Toteuttamissuunnitelma
Toteuttamissuunnitelmat vaihtelevat kunkin ELY-alueen toiveiden mukaan. Merkittävimpiä pisteytettäviä tekijöitä ovat sisältö, toteutustapa, opetusmenetelmät, oppimisympäristöt, opintojen henkilökohtaistaminen, opintojen räätälöitävyys ja ammatillisuus, opiskelijoita ohjaavien henkilöiden pätevyys ja kokemus sekä työssäoppimisen toteutus ja ohjaus. Nämäkin kriteerit ovat kaikille kilpailutukseen osallistuville palveluntuottajille samat.
Jokainen kotoutumiskoulutus tähtää lopulta työllistymiseen joko suoraan koulutuksesta tai jatkokoulutuspaikan kautta.
– Merkittävä lisäarvo Arffmanille on mahdollisuus tarjota opiskelijoille heidän omia tavoitteitaan vastaavia työpaikkoja. Tämän mahdollistavat Arffmanin vuosia kestänyt laaja alueellinen yhteistyö eri työnantajien kanssa ja kuuluminen osaksi Barona-konsernia, joka työllistää vuosittain yli 30 000 ihmistä erilaisiin tehtäviin aina rakennuksilta palvelualoille, Jussi Räikkönen sanoo.