Arffmanin asiakas- ja työntekijäkokemukset verkkoon siirtyneistä palveluista
- Uutinen
- |
- 22.05.2020
Kun koko maailma siirtyi kerralla verkkoon, Arffman oli jo askeleen muita edellä, sillä verkkovalmennukset ja verkko-opetukset ovat osalle meistä normaali ja tuttu toimintaympäristö. Kyse oli vain siitä, miten kertaheitolla vaihdetaan koko toiminta verkkoon laadusta tinkimättä. Äkkiä kohtalaisen pienestä verkkovalmentajien ja verkko-opettajien arjesta tuli meille uusi normaali. Vasta valmistuneen henkilöstökyselymme tulokset kertovat yhteisöllisyyden lisääntymisestä ja kriisin kääntymisestä voitoksi.
On tärkeää, että onnistumista tai hyvää tekemisen meininkiä myös voidaan mitata. Henkselien paukuttelulle ei ole aihetta, jos asiakas- ja työntekijäkokemuksista ei ole todellista dataa. Tällöin yksittäiset positiiviset tai negatiiviset kommentit saattavat nousta totuudeksi, vaikka kyse on satojen ihmisten jaetusta kokemuksesta. Arffman toteutti raportin sekä kotoutumiskoulutuksista että valmennuspalveluista ja keräsi näin lähes kuudensadan asiakkaan kokemukset yhteen raporttiin. Kyselyn laativat palvelujohtajat Tiia Posa, Mari Sundström ja Raisa Haikala sekä valmentaja- ja yrityskoordinaattori Afnan Zafar.
– Kyselyn tarkoitus ei ollut mitata vain menestystämme palveluiden siirtämisessä verkkoon, vaan tuottaa meille tärkeää tietoa lähitulevaisuuden kehitys- ja innovaatiotyöhön, kertoo tutkija ja innovaatioasiantuntija Afnan Zafar.
Kyselyn mukaan lähes 65% asiakkaistamme kokee verkkovalmennukseen tai -opetukseen osallistumisen helpompana kuin kuvitteli. Tämän takana on kuitenkin vuosien kehitystyö saavutettavuuden varmistamiseksi. ”Kun verkkoympäristössä toimimisen lähtökohdaksi otetaan saavutettavuus, voidaan tekniikan hallinnan sijasta keskittyä olennaiseen eli opetuksen tai valmennuksen sisältöön”, korostaa Uudenmaan kotoutumiskoulutusten pedagoginen avainhenkilö Marja Ahola. Ahola on yksi Arffmanin verkkopalveluiden tärkeimmistä kehittäjistä ja häntä konsultoitiin myös siitä, miten kaikki palvelut voidaan helpoiten siirtää verkkoon. Kun saavutettavuus on varmistettu, itse opetettavan sisällön ohessa sitten opitaan tekniikkaa; 72% asiakkaista koki oppineensa uusia asioita verkkoympäristössä toimimisesta.
Merkittävimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että kaikista asiakkaista lähes puolet piti itselleen jatkossakin luontevana tapana osallistua opetukseen tai valmennukseen lähi- ja verkkotapaamisten yhdistelmää. Valmennuspalveluiden asiakkaista tasan 50% kannatti pelkkää verkko-opetusta, 39% verkon ja lähitapaamisten yhdistelmää ja vain joka kymmenes piti lähitapaamisia parhaana tapana osallistua. ”Oleellista on pohtia, mikä on tarve. Palveluita ei kannata viedä verkkoon vain verkkoon viemisen ilosta, mutta oikealla yhdistelmällä verkkoa ja lähitapaamisia päästään parhaisiin pedagogisiin ratkaisuihin,” kommentoi Verkkokoton tiiminvetäjä ja verkkopedagoginen tuki Samu Heikinmatti. Heikinmatti oli avainroolissa opettajien tukena lähikotoutumiskoulutusten verkkoon viemisessä.
– Olen ylpeä siitä, miten nopeasti opettajamme ottivat haltuun verkko-opetuksen välineet ja osoittivat olevansa avoimia uusille haasteille. Opettajat olivat hankalassa välikädessä, sillä saadakseen opiskelijat uskomaan, että opetus voi onnistua verkossa, oli heidän ensin itse uskottava siihen, kommentoi palvelujohtaja Tiia Posa.
– Jos yritys pyrkii markkinajohtajaksi, vain järjestelmällisellä tutkimus- ja kehitystyöllä voidaan synnyttää uusia innovaatioita. Arffmanilla panostetaan dataan ja tiedolla vaikuttamiseen, se on yksi strategian tärkeimmistä osa-alueista. Ilman TKI-toimintaa ei voida luoda kestäviä ratkaisuja asiakkaille ja muuttaa näitä ratkaisuja liiketoiminnaksi. TKI-toiminta on loppumaton prosessi, jonka kautta yritykset voivat luoda nahkaansa uudelleen ja pysyä elinvoimaisina muuttuvissa toimintaympäristöissä, tiivistää Zafar.
Yhteenvetograafit palvelut verkkoon
Raportti verkko-opetuksen järjestämisestä keväällä 2020 (1)
Kysely verkkovalmennuksesta asiakkaille
Etävalmennusten kysely valmentajille