TE2025 – Yhdessä kohti parempia työllisyyspalveluita
- Blogi
- |
- 04.02.2025
TE-uudistus on yksi työllisyyspalveluiden suurimmista muutoksista vuosikymmeniin. Kun vastuu palveluiden järjestämisestä siirtyi kunnille vuoden 2025 alussa, tavoitteena oli nopeuttaa työllistymistä ja tuoda palvelut lähemmäksi asiakkaita. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä palvelun tarjoajan näkökulmasta? Miten me varmistamme, että uudistus todella hyödyttää työnhakijoita ja työnantajia?
TE-uudistus – mahdollisuus uudistua yhdessä
Vuosi 2025 tarjoaa tärkeän mahdollisuuden yhdistää paikalliset tarpeet ja valtakunnallinen osaaminen. Haluamme olla kumppani, joka toimii kuntien elinvoimaisuuden tukena ja mahdollistajana. Palvelumme ovat vaikuttavia ja niiden vaikutus osallistujien elämään on mitattavissa.
Arffman on jo yli 30 vuoden ajan ollut mukana rakentamassa parempaa polkua työllistymiseen. TE-uudistuksen keskellä haluamme vahvistaa rooliamme Suomen suurimpana työllisyyspalveluiden tuottajana sekä kumppanina kunnille. Näemme tämän muutoksen keinona kehittää palveluita entistä vaikuttavammiksi valtakunnallisesti, kuitenkaan paikallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä unohtamatta.
Muutos on mahdollisuus kehittymiseen
Muutos on väistämätön osa elämää ja liiketoimintaa, ja sen ymmärtäminen ja siihen valmistautuminen on tärkeää. Muutokseen liittyy haasteita, mutta yleensä se on myös mahdollisuus kasvaa, kehittyä ja löytää uusia polkuja.
Arffmanilla vuosi 2024 piti sisällään useita muutosneuvotteluita ja TE-uudistuksen tuomia muita haasteita valmennus- ja koulutuspalveluissamme. Samaan aikaan liiketoiminnan jälleenrakennus on ollut merkittävää: olemme esimerkiksi päässeet aloittamaan Uudellamaalla ennätyksellisen suuret kotoutumiskoulutukset ja laajentaneet tarjontaamme Kelan kuntoutuspalveluiden kentällä.
– Me olemme täällä tekemässä muutosta ihmisissä ja yhteiskunnassa. Ei pelkästään asiakkaidemme elämässä tapahtuvan muutoksen kautta, vaan meille on tärkeää olla myös itse valmiita muuttumaan ja kehittymään joka päivä, kertoo toimitusjohtaja Jouni Lukkarinen.
Vaikuttavuus ratkaisee – tulosperusteiset palvelut kasvavat
Työnhaun kentällä toteutettavat palvelut ovat ratkaisukeskeisiä ja pyrkivät mätsäämään työnhakijan ja työnantajan. Nopeat siirtymät kohti työelämää ovat Arffmanin kaikissa palveluissa ensisijaisena tavoitteena.
Vaikuttavuus ja tulosperusteisuus ovat TE-muutoksen keskellä avainsanoja työllisyyden hoidossa. Olemme panostaneet siihen, että pystymme mittaamaan palveluidemme vaikutusta asiakkaiden elämässä kokonaisvaltaisesti.
– Tällä hetkellä ajattelemme, että kaikki työllisyysalueilla tuottamamme palvelut ovat vaikuttavuuspalveluita. Tavoitteemme on olla palvelun tilaajalle kumppani, joka löytää tehokkaasti työttömyyttä purkavia ratkaisuja, toteaa Arffmanin valmennuspalveluiden liiketoimintajohtaja Tuuli Sahi.
Pehmeät vaikutukset itsetuntemus ja osallisuus tukevat työllistymistä
Palveluihin osallistuvissa asiakkaissa tapahtuu kuitenkin myös muita muutoksia, jotka vaikuttavat pidemmällä aikavälillä keskeisesti etenemisessä työelämään. Nämä “pehmeät muutokset” liittyvät itsetuntemuksen ja minäpystyvyyden teemoihin, kokemukseen siitä että työllistyminen on mahdollista ja lähempänä palveluun osallistumisen myötä.
Palveluihin osallistuminen tarjoaa asiakkaalle kiinnittymistä yhteisöön, kuulluksi tulemista sekä omia uskomuksia ja ajattelua uudistavaa valmennuskeskustelua. Inhimillinen kohtaaminen ja systemaattinen työ asiakkaan rinnalla tuottavat tulosta haastavissakin tilanteissa oleville asiakkaille.
Mittaaminen tuo tulokset näkyviksi
Valmennustyön tuloksia on tehty Arffmanilla näkyväksi muun muassa kysymällä asiakaspalautetta valmentajavetoisten verkko- tai lähitapaamisen jälkeen. Tuloksena sadoista asiakkaiden antamista vastauksista liittyen tapaamisten fokukseen asiakkaan tilanteen ratkaisemiseksi asteikolla 1 – 5, keskiarvo oli 4,6.
– Jotta vaikuttavuus saataisiin esiin, olisi kuitenkin tärkeää seurata asiakkaiden etenemistä myös palvelun jälkeen. Palveluiden vaikutukset tulisivat kokonaisuudessaan näkyviin, jos seuranta jatkuisi 3–6 kk:n päähän palvelun päättymisestä, Sahi toteaa.
Kotoutumiskoulutukset avaavat polkuja työelämään
Kotoutumiskoulutuksissa tulosperusteisuus on tähän mennessä huomioitu niin, että kielitaidon nopeasta kehittymisestä tai YKI-testin läpäisemisestä on osassa hankintoja käytössä erilliset palkkiot toteuman mukaan.
Kuitenkin myös kotoutumiskoulutukset ja erityisesti niiden työssäoppimisjaksot ovat keskeinen väylä suomalaiseen työelämään. Arffmanin verkkokotossa tyypillisesti noin 30 prosenttia koulutusten keskeyttämisistä tapahtuu opiskelijan työllistymisen vuoksi.
– Koulutuksen järjestäjänä pitäisimme sitä hyvänä kehityksenä, jos opiskelijan työllistymisestä tai ammatilliseen jatkokoulutukseen pääsemisestä palkitseminen yleistyisi jatkossa myös kotoutumiskoulutusten puolella, palvelujohtaja Anna-Leena Atkinson toteaa.
Arffmanin kotoutumiskoulutuksia toteutetaan suomeksi ja ruotsiksi luokkaopetuksena ja myös verkko- tai monimuotototeutuksina. Ne luovat hyvän pohjan kotoutumiselle ja tukevat kotoutujien työllistymistä paikalliset ja yksilölliset tarpeet huomioiden. Aktiivinen yritysyhteistyöverkostomme on erittäin kattava. Tiiviissä yhteistyössä siitä hyötyvät niin työllisyysalue, työnantajat kuin palveluidemme henkilöasikkaatkin.
Yritysyhteistyöllä kestäviä työllistymispolkuja
– Jotta voimme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla, kuulostelemme tarkasti, mitä työllisyysalueilla nyt tarvitaan, kertoo Tuuli Sahi.
Työelämä- ja yritysyhteistyö sekä ratkaisukeskeinen työote työllistämisen palveluissa on keskiössä, jotta työllisyysvaikutuksia saadaan aikaan perinteisiä valmennuspalveluita tehokkaammin. Lisäksi muutokset rahoitusmalleissa otetaan huomioon palveluiden sisältöjä kehitettäessä, jotta ne aidosti vastaavat jo nyt siirtyessään vanhan muotoisina uuden käyttäjän tärkeimpiin prioriteetteihin.
– Kuten Jouni Lukkarinen totesi, meille on tärkeää kehittää itseämme. Panostamme siihen, että ratkaisujen aikaansaamiseksi Arffmanin asiantuntijoilla on osaaminen, joka vastaa nykyisiin ja tuleviin työllisyydenhoidon palvelujen tarpeisiin. Kehitämme henkilöstön osaamista osana muutosta jatkuvasti, Tuuli Sahi sanoo.
– Näemme, että tiivis yritysyhteistyö ja hyvin hoidetut asiakassuhteet työllisyysalueisiin sekä palveluidemme henkilöasiakkaisiin ovat avain myös tulevaisuuden vaikuttavien palveluiden tuottamiseen. Olemme valmiita auttamaan kuntia ja yrityksiä yhdistämään voimansa! Sahi päättää.
Haluamme rakentaa tulevaisuuden työllisyyspalveluita yhdessä. Jos haluat kuulla lisää ratkaisuistamme tai kehittää yhteistyötä kanssamme, ota yhteyttä – tehdään muutos yhdessä!
Teksti: Hanna Ruuska
Editointi: Saara Purtanen